Gehele college verantwoordelijk voor debacle De Viking

Wie is verantwoordelijk?

Er is veel misgegaan in project De Viking. Daar draagt Hartogh Heys als projectwethouder de verantwoording voor. Zijn voortijdig ontslag ontnam ons de kans een oordeel te vellen. Maar Hartogh Heys is voor de VVD niet de enige die verantwoordelijkheid draagt. Wij hebben grote vraagtekens bij de rol van wethouder Liesbeth Grijsen (Gemeentebelang). Zij is namens de gemeente aandeelhouder van de NV Maatschappelijk Vastgoed. De NV is de uiteindelijke opdrachtgever van De Viking. Het is niet aannemelijk dat zij vanuit die rol niet op de hoogte was van de grote financiële risico’s en tegenslagen. Gesprekken met diverse betrokkenen en verslagen van de aandeelhoudersvergaderingen bevestigen dit beeld.

Collegepartijen slachtofferen wethouder

Hartogh Heys bleek tijdens het debat niet in staat om het vertrouwen terug te winnen van de raad. Opvallend was de rol van collegepartijen PvdA, CDA en Gemeentebelang. In een gecoördineerde actie zegden zij het vertrouwen in de wethouder op. Voordat er gestemd kon worden, nam Hartogh Heys zijn ontslag en vertrok als een dief in de nacht. Dat D66 daarop brak met de coalitie leek de andere partijen te overvallen. De opzet om Hartogh Heys te slachtofferen om daarna over te gaan tot de orde van de dag was mislukt.

Meerkosten De Viking

Na een schorsing werd de vergadering hervat. Er moest immers nog over De Viking gestemd worden. De VVD-fractie stemde met frisse tegenzin in voor de meerkosten voor realisatie van De Viking. De reden hiervoor is eenvoudig: nu stoppen met De Viking kost Deventer minstens 7 miljoen euro. De VVD was fel gekant tegen de voorgestelde dekking van het college door te bezuinigen op streekcultuur en economisch beleid. Daarom steunden wij het amendement om de kosten te dekken uit de algemene middelen. Zowel het voorstel als het amendement haalden een ruime meerderheid. Dit bevestigde voor veel partijen het beeld dat Hartogh Heys willens en wetens door zijn coalitiepartners is geslachtofferd.

Collegiale verantwoordelijkheid

Alle stukken rond De Viking zijn getekend en ingediend namens het gehele college. Als wethouder van financiën en aandeelhouder van de NV Maatschappelijk Vastgoed draagt Liesbeth Grijsen in het bijzonder medeverantwoording voor De Viking. De VVD vond het onbestaanbaar dat de rest van de coalitie zich aan haar verantwoordelijkheid onttrok. Met een motie van wantrouwen uitte de complete oppositie en D66 haar grote teleurstelling dat de andere collegepartijen zich in onschuld wentelden. In feite betekent dit het einde van de coalitie en het college.

Hoe verder?

Er doet zich nu een complexe situatie voor. Naast een bestuurlijke crisis zijn relaties beschadigd en zitten veel politici nog hoog in hun emoties. Onze woordvoerder Lars Wuijster riep bij stemming op tot kalmte en bezinning. En dat is precies wat de fractie van de VVD op dit moment doet. In alle rust bekijken we de mogelijke scenario’s en de rol die onze fractie daarin kan en wil spelen.

Daaf Ledeboer – Carmen Hunger – Lars Wuijster – Roderic Rosenkamp – Harm Korendijk

Fractie VVD Deventer