Minderheidscollege onder strikte voorwaarden

Op woensdag 12 juli debatteerden de gemeenteraad en het college over de vraag: hoe nu verder? Met een meerderheid nam de raad vorige week een motie van wantrouwen aan tegen het college. Dit naar aanleiding van het tumultueuze verloop van het debat rond de Viking en het vertrek van wethouder Hartog Heys. De VVD steunt het voorstel om een minderheidscollege voorlopig te laten zitten onder strikte voorwaarden.

Normaal gesproken betekent een motie van wantrouwen dat een College ontslag neemt. Over acht maanden zijn er echter verkiezingen. Dit stelde de raad voor een belangrijke keuze: wordt er een nieuw college geformeerd of kan de minderheidscoalitie als ‘demissionair’ bestuur verder?

Voor het formeren van een nieuw college bleek zo vlak voor de verkiezingen weinig animo. Het formeren van een nieuwe college kost flink wat tijd. Daarnaast is met het vaststellen van de begroting in november de collegeperiode in principe voorbij en maken partijen zich op voor de verkiezingen.  De VVD ziet voor zichzelf een te geringe rol weggelegd om deel te nemen aan zo’n zeer tijdelijke coalitie.

Een andere overweging om dit niet te doen was een zeer omvangrijke kostenpost voor wachtgelden indien de zittende wethouders nu worden ontslagen en de nieuwe tijdelijke wethouders in maart aftreden.

De zittende collegeleden toonden zich zelfkritisch en willen veel investeren in het herwinnen van het vertrouwen van de raad. Maar dat was voor de fractie van de VVD niet voldoende. Daarom hebben wij samen met een aantal partijen een motie opgesteld om onder strikte voorwaarden en afspraken het minderheidscollege voorlopig te laten zitten. Deze motie is met een ruime meerderheid aangenomen. In de motie zijn de uitgangspunten die VVD-fractievoorzitter Daaf Ledeboer in het debat stelde, verwerkt:

1. ·        De gemeente moet bestuurd blijven
  2. ·        De overgebleven wethouders kunnen met een beperkt mandaat blijven zitten om lopende zaken af te ronden
  3. ·        Over controversiële onderwerpen neemt dit college geen besluiten meer

De complete motie vindt u hier.

Wij zullen het College scherp aan de gestelde voorwaarden en werkafspraken houden. Het belangrijkste onderdeel hiervan is dat controversiële onderwerpen en nieuw beleid de resterende acht maanden niet meer behandeld worden. Wij willen dat de kiezer zich in maart 2018 hierover kan en mag uitspreken. U bent straks dus aan zet.

Daaf Ledeboer - Lars Wuijster - Carmen Hunger – Roderic Rosenkamp – Harm Korendijk

Fractie VVD Deventer