Geef kiezer laatste woord over Grote Kerkhof

Nadat D66 kort geleden uit de coalitie stapte, gaat de rest van het college verder onder voorwaarden. Eén daarvan is dat tot op 21 maart 2018 een nieuwe gemeenteraad wordt gekozen geen grote beslissingen worden genomen. Volgens VVD-fractievoorzitter Daaf Ledeboer valt de voorgenomen herinrichting van het Grote Kerkhof daar zeker onder. Hij wil die inzet maken van de verkiezingen.

‘Sinds besloten werd om het Grote Kerkhof autovrij te maken is dit dossier één groot drama’,’ zegt Ledeboer. ‘Zeker als je naar het grotere verband kijkt van de parkeerproblematiek in de binnenstad. Die heeft dit college onvoldoende aangepakt en zou dus prioriteit moeten hebben. Niet de peperdure en zeer omstreden plannen voor herinrichting van het Grote Kerkhof.’

Hij wijst op de commotie die is ontstaan over een verhoging van zestig centimeter van het plein, die 2,7 miljoen euro moet gaan kosten: ‘Je merkt dat de onrust daarover groeit en dat begrijp ik wel. Het is veel geld, terwijl niemand snapt waarvoor. Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed waarom het nodig is. Laten we daarom pas op de plaats maken en de verschillende standpunten de komende maanden aan de kiezer voorleggen. Dat van de VVD is duidelijk: eerst de problemen elders in de stad oplossen en dan maar eens kijken of er nog iets moet gebeuren aan het Grote Kerkhof.’

In september bepaalt de gemeenteraad welke onderwerpen controversieel zijn en over de verkiezingen worden heen getild.