Treuzelen kost veel geld

De VVD pleit al jaren voor het opknappen  van de Noordenberggarage, als onderdeel van een oplossing voor de parkeerproblemen in de binnenstad. Deze week werd bekend dat een noodzakelijke verbouwing veel meer geld gaat kosten dan begroot.

‘We kunnen allemaal heel erg verbaasd doen dat de klus veel duurder gaat uitpakken’, zegt VVD –fractievoorzitter Daaf Ledeboer, ‘maar dit komt natuurlijk niet onverwacht. De economie trekt aan, bouwbedrijven kunnen  kiezen uit projecten en vragen door gestegen materiaalprijzen hogere bedragen. Als we dit drie jaar geleden hadden aangepakt was het  allemaal veel goedkoper geweest en hadden we allang een prima parkeervoorziening erbij.’

De gemeente heeft voor de verbouwing anderhalf miljoen gereserveerd, zegt Ledeboer: ‘Daar had het al voor gekund, maar nu blijkt dat de laagste aanbesteding een kleine twee miljoen bedraagt. Geld om dat verschil bij te passen is er niet, ook omdat de gemeente de binnenkomende parkeergelden niet voor parkeerplaatsen gebruikt, maar laat verdwijnen in de algemene middelen. Dat betekent nog langer wachten, terwijl de parkeerproblemen alleen maar nijpender worden.’

De VVD heeft plannen om de oplossing van de parkeerproblematiek tot inzet van de verkiezingen in maart 2018 te maken: ‘Wat we in ieder geval van een nieuw college verwachten is dat het niet blijft treuzelen, maar voortvarend en doelgericht te werk gaat.’