Welke risico’s loopt Deventer met Teuge?

Vorige week werd bekend dat staatssecretaris Dijksma vasthoudt aan de plannen voor vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Daardoor hangen er donkere wolken boven de toekomst van vliegveld Teuge, waar de gemeente Deventer aandeelhouder van is. VVD-raadslid Roderic Rosenkamp wil nu zo snel mogelijk weten welk risico de gemeentelijke financiën lopen.

‘De nieuwe vliegroutes van en naar Lelystad betekenen dat Teuge veel activiteiten moet stoppen en het voortbestaan van het vliegveld in gevaar kan komen, ’ zegt Rosenkamp. ‘Dat is op de eerste plaats een ramp voor Teuge en alle ondernemers daar. Maar ook de gemeente Deventer loopt de kans op flinke tegenvallers. Wij hebben daarom schriftelijke vragen gesteld. Welke financiële risico’s loopt de gemeente nu precies als aandeelhouder? Welke pogingen heeft de gemeente ondernomen om te lobbyen voor andere vliegroutes? Kan de gemeente in aanmerking komen voor een vorm van compensatie?’

Daarnaast is de informatievoorziening vanuit de gemeente gebrekkig, vindt Rosenkamp: ‘Het is vreemd dat ik alles uit de krant moet vernemen. Daarom vragen we om gedetailleerde informatie. Vanaf wanneer is de gemeente op de hoogte geweest, welke acties heeft de gemeente als aandeelhouder al dan niet ondernomen en wanneer worden wij als raad bijgepraat?’

Bekijk hier de schriftelijke vragen.