VVD: Denk nog eens na over verkoop aandelen Vitens

De provincie Overijssel heeft aangeboden de aandelen op te kopen van drinkwaterbedrijf Vitens die in het bezit zijn van gemeenten. Bij het vooruitzicht van het geld dat zo snel binnengehaald kan worden begonnen de ogen van verschillende raadsfracties al te glimmen. Zij willen maar wat graag de kip met de gouden eieren slachten. Toch is het beter eerst nog even goed na te denken, stelt VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster.

Deventer bezit 0,49% van de aandelen Vitens. Verkopen we die, dan kan dat tussen de twee en drie miljoen  euro opleveren. Een fors bedrag, maar wel eenmalig, want verkocht is verkocht. En er zitten nog meer haken en ogen aan.

Deventer raakt bij verkoop de invloed die we als aandeelhouder nu nog hebben op het beleid van Vitens hebben kwijt. Dat kan directe gevolgen hebben. Binnen de gemeentegrenzen liggen twee grote drinkwaterwingebieden waar water van zeer hoge kwaliteit wordt gewonnen. Drinkwater is een eerste levensbehoefte, het zou goed zijn als we daarover kunnen  blijven meepraten.

Deventer kan op korte termijn een fors bedrag bijschrijven, maar we raken wel het dividend kwijt dat Vitens jaar op jaar uitkeert. In 2016 ging het om 65.000 euro, een bedrag dat ieder jaar ergens vandaan zal moeten komen. Het zou goed zijn als partijen die voor verkoop zijn konden vertellen hoe we dat gaan doen.

En waarom zouden we nu verkopen? Wat is de haast? Alleen omdat het kan? Na moeilijke jaren vertoont de begroting van Deventer eindelijk weer wat overschotten. Verkopen in een periode dat het beter gaat, is niet logisch. College, overweeg het nog eens en slacht niet de kip met gouden eieren.