Wonen in een schone stad

Het is voor veel Deventenaren ergernis nummer één: rommel en troep op straat. Onkruid, rotzooi, hondenpoep, de voorbeelden zijn legio. Daarom krijgt wat ons betreft het onderhoud van de buitenruimte een stevige impuls.

We doen daarbij een beroep op stadgenoten die hun weg terug aan het vinden zijn naar de arbeidsmarkt, maar nemen zelf ook onze verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld doordat we verrommeling tegengaan en stoppen met het onnodig en overbodig plaatsen van paaltjes, fietsklemmen, banken, aanplakposters en verkeersborden.

Topmonumenten en hun directe omgeving, zoals de Lebuïnuskerk en Bergkerk, blijven vrij van fietsklemmen, containers en ontsierend straatmeubilair. Bovendien maken we een actieplan voor de aanpak van zwerfafval, bijvoorbeeld in parken, langs de IJsseloevers, wegen, fietspaden en na afloop van evenementen.

Er komt ook meer toezicht en handhaving op ergernissen die het woongenot vergallen, zoals hondenpoep, graffiti, vandalisme en zwerfafval. De samenwerking tussen gemeente, corporaties, politie en maatschappelijk werk in de aanpak van overlastgevers werkt, maar moet verder verbeteren. De aanpak van malafide verhuurbedrijven en illegale onderhuur is succesvol en wordt onverminderd doorgezet. Jongeren OntmoetingsPlekken (JOPs) mogen geen overlast opleveren voor omwonenden.