Geef het Erdoganistische gif van DENK geen kans in Deventer

‘Een regelrechte aanval op onze waarden en onze democratie.’ Zo kwalificeert de VVD in Deventer de oproep van DENK-leider Kuzu aan raadsleden met een Turkse achtergrond om partij te kiezen voor of tegen de Turkse dictator en mensenrechtenschender Erdogan.

Nadat de Tweede Kamer met een grote meerderheid de Armeense genocide erkende, ontketenden Erdoganistische media een offensief tegen de voorstemmers met een Turkse achtergrond. Zij werden uitgemaakt voor landverraders. Alleen DENK stemde tegen. Leider Kuzu roept Nederlandse gemeenteraadsleden met een Turkse achtergrond nu op duidelijk te maken hoe zij in deze kwestie staan.

‘Pure intimidatie’, noemt VVD-fractievoorzitter en –lijsttrekker Daaf Ledeboer dat. ‘Als je ziet hoe Erdogan met mensenrechten omgaat en weet dat hij ook in ons land een grote groep aanhangers heeft slaat de schrik je om het hart. De term “landverraders” gebruiken voor Nederlandse politici suggereert dat zij alleen trouw verschuldigd zijn aan Ankara. Dat is vele stappen te ver.’

De VVD sluit vanouds geen partijen uit, zegt Ledeboer: ‘Ook al staan ze nog zo ver van je af, je blijft op een beschaafde manier in gesprek. Dat willen we nu ook blijven doen, maar we maken wel een uitzondering voor DENK. Voor het gif dat zij in de Deventer politiek en samenleving willen pompen is geen plaats. Ik roep dan ook alle democratische partijen op om samen met ons één lijn te trekken.’