Het buitengebied hoort erbij

Om de stad Deventer ligt een prachtige, groene gordel, met daarin een aantal dorpen en buurtschappen die ook tot de gemeente behoren. De VVD wil ze allemaal een plaats geven en ruimte om hun eigen karakter te behouden. Zo maken we Deventer leefbaarder, groener en aantrekkelijker.

De dorpen (Diepenveen, Schalkhaar, Bathmen, Colmschate, Lettele en Okkenbroek) hebben een eigen karakter. Hetzelfde geldt voor buurtschappen als Loo, Averlo, Dortherhoek en Oude Molen. Initiatieven en activiteiten die de eigenheid van de dorpen en buurtschappen behouden en versterken, kunnen rekenen op ondersteuning van de gemeente.

Inwoners van onze dorpen en buurtschappen regelen veel zaken samen met elkaar. Dat is iets om te koesteren. Lokale platforms en belangenverenigingen zijn een volwaardige gesprekspartner van de gemeente. Tegelijk zijn we ook alert op het behoud van de kwaliteit van de leefomgeving. De VVD heeft zich op alle niveaus hard gemaakt voor de verbreding van de A1. Dat het er nu van komt is een goede zaak. Tegelijkertijd tast de verbreding het leefklimaat aan in Bathmen en Loo. Geluidswerende maatregelen zijn nodig om het landelijke karakter te beschermen.

De gemeente geeft ruim baan aan het mogelijk maken van nieuwe woonvormen in en om boerderijen. Boerderijen die kunnen veranderen in kleinschalige woonerven scheppen extra woonruimte en voorkomen leegloop.

Het onnodig onttrekken van landbouwgronden voor natuurbeleving wordt gestaakt. De gemeente biedt ruimte aan nevenactiviteiten (recreatie of energieopwekking) van agrariërs als zij dat nodig hebben om een normaal inkomen te verdienen. Initiatieven voor groene energieopwekking in het buitengebied worden gestimuleerd. Recreatie in het buitengebied wordt afgestemd met ondernemers en agrariërs.

De VVD ondersteunt initiatieven waarbij verbinding wordt gemaakt tussen de stad, dorpen en het buitengebied. Ook in ruimtelijke zin. De gemeente betaalt mee aan een gebiedscoördinator in Salland die over de gemeentegrenzen heen agrariërs zo goed mogelijk van dienst is. Natuurbeheer is niet alleen een zaak van de gemeente, maar kan juist samen met agrariërs worden uitgevoerd.

Het niveau van groenonderhoud in het buitengebied is logischerwijs laag. Toch wil de VVD dat er meer gedaan wordt op plekken waar hoog onkruid gevaar oplevert, bijvoorbeeld bij oversteekplaatsen voor fietsers en kruisingen. Toezicht in het buitengebied wordt geïntensiveerd in de strijd tegen diefstal van landbouwvoer- en werktuigen. Initiatieven zoals buurtpreventie apps worden opgezet en gestimuleerd om dit samen met bewoners te doen.

Voor een aantal huishoudens in het buitengebied is een aansluiting op het glasvezelnetwerk niet rendabel te krijgen. De VVD wil dat er wordt gekeken naar andere oplossingen.