Gegoochel met cijfers en kwetsbare mensen

De afgelopen periode hebben de VVD en Deventer Sociaal veel zorgwekkende geluiden gehoord over Werkmakelaar Oost. Dit bedrijf neemt mensen vanuit de bijstand aan en krijgt in ruil daarvoor subsidie van de Gemeente Deventer. Op zich is dit een goede regeling om mensen duurzaam uit de bijstand te helpen. Toch gaat er binnen Werkmakelaar Oost veel mis. Beide fracties hebben daarover vandaag schriftelijke vragen ingediend.

Waarom subsidie?
Werkmakelaar Oost is een zogenaamde sociale ondernemer. Zij krijgt inkomsten uit opdrachten en uit subsidie van de gemeente. Het bedrijf krijgt tot €9.000,- subsidie voor elke medewerker die vanuit de bijstand wordt aangenomen. In totaal is voor de periode 2016 – 2018 een subsidiebedrag overeengekomen van maximaal €1.350.000,- voor het aannemen van 150 personen vanuit de bijstand. Opvallend is dat de gemeenteraad niet betrokken is bij deze beslissing, zelfs niet eens officieel op de hoogte is gesteld van de overeenkomst. Ook is het vreemd dat Werkmakelaar Oost voordat de subsidie werd toegekend, geen bedrijfsactiviteiten kende. Geeft de gemeente Deventer echt zo veel geld en vertrouwen aan een organisatie die nog niets heeft laten zien?

Wat zijn de financiële risico’s?
Als sociaal ondernemer moet er sprake zijn van een gezonde verhouding tussen inkomsten uit opdrachten en uit subsidies. Daarvan blijkt bij Werkmakelaar Oost geen sprake. Al meerdere malen zijn subsidies vervroegd overgemaakt. Deventer Sociaal en de VVD willen graag weten waarom dit voor de gemeente geen aanleiding is geweest om direct in gesprek te gaan. Welke financiële risico’s lopen wij? En welke maatregelen heeft de gemeente ondernomen om risico’s te voorkomen? Daarnaast willen we weten in hoeverre deze overeenkomst niet leidt tot verdringing en ongewenste concurrentievoordelen.

Stromen mensen duurzaam uit?
Je hoopt dat mensen vooral duurzaam uit hun uitkeringssituatie stromen. Uit ons bekende cijfers blijkt daar geen sprake van. Er wordt vooral verdiend aan zogenaamde proefplaatsingen voor een periode van 3 maanden. Deventer Werktalent, verantwoordelijk voor re-integratie, kan die  proefplaatsingen echter wel als behaalde resultaten schrijven. Iets wat wethouder Jan-Jaap Kolkman (PvdA) ook goed uitkomt. Er ontstaat een draaideur-beleid: mensen stromen niet duurzaam uit hun uitkering, maar vallen tijdelijk niet onder in de bijstand.

Hoe zit met de werkomstandigheden?
Mensen die soms jarenlang niet hebben gewerkt, hebben goede begeleiding nodig. Uit gesprekken, mails en belletjes blijkt dat Werkmakelaar Oost die niet biedt. De omstandigheden op de werkvloer zijn eveneens punt van zorg. Deventer Sociaal en VVD willen daarom graag weten in hoeverre de Gemeente en Deventer Werktalent daarvan op de hoogte zijn. En zo ja, wat er al dan niet met die signalen is gedaan.

Schriftelijke vragen
De afspraken tussen Werkmakelaar Oost en de Gemeente Deventer hebben alle schijn van een schijnconstructie. Er wordt gegoocheld met cijfers en resultaten. Nog schrijnender is het gegoochel met onze inwoners. Kwetsbare mensen die ongewenst de inzet vormen van een spel tussen gemeente, Deventer Werktalent en een sociaal ondernemer. Daarover hebben de fracties van de VVD en Deventer Sociaal vandaag schriftelijke vragen ingediend.