Onderzoek naar drama Werkmakelaar Oost

De gemeenteraad heeft woensdag in een motie uitgesproken dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen naar wat er allemaal mis is gegaan bij Werkmakelaar Oost.

Het bedrijf werd twee jaar geleden naar Deventer gehaald om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden. Al snel kwamen berichten naar buiten over wantoestanden. Werknemers kregen te maken met wat het college onlangs ‘negentiende-eeuwse toestanden’ noemde, de gemeente moest herhaalde malen financieel bijspringen. Dat kon een faillissement niet voorkomen.

De gemeenteraad werd daar lange tijd niet over ingelicht, ook niet na vragen van onder meer de VVD. Raadslid Roderic Rosenkamp heeft de afgelopen maanden desondanks alles op alles gezet om de onderste steen boven te krijgen.

‘Een enorme prestatie, waar hij terecht veel complimenten voor heeft gekregen’, zegt VVD-fractievoorzitter Daaf Ledeboer daarover. ‘Het is goed dat nu de raad het initiatief heeft genomen voor een onafhankelijk onderzoek, zodat we precies te weten komen wat er allemaal mis is gegaan en welke lessen we kunnen trekken.’

Ledeboer denkt daarbij ook aan de belangen van de werknemers: ‘Voor hen hebben wij als gemeente een speciale verantwoordelijkheid. Iedereen moet in Deventer mee kunnen doen, het staat met grote letters in ons verkiezingsprogramma. Het is dan wel heel erg wrang als juist deze groep niet alleen het perspectief op werk wordt ontnomen, maar ze ook letterlijk een prijs betalen, doordat ze hun geld niet krijgen. Zij vooral hebben er recht op te weten wat er precies is gebeurd, maar ik verwacht dat het college ze ruimhartig zal compenseren voor de geleden schade.’

Het is nu ook tijd om vooruit te kijken, zegt Ledeboer: ‘Het nieuwe college dat binnenkort aantreedt krijgt meteen een niet erg fraaie erfenis mee. Het gaat er niet om dat we een zwarte piet uitdelen, daar schiet niemand iets mee op. Dit valt wel in de categorie eens maar nooit weer.’