Leerboerderij De Grote Brander biedt in een
unieke setting onderwijs aan scholieren met een beperking, die elders minder
goed op hun plek zijn. Het initiatief dreigt nu ten onder te gaan aan regels en
voorschriften. ‘Laten we in plaats daarvan op zoek gaan naar een oplossing voor
deze kinderen’, zegt VVD-gemeenteraadslid Eva Sipman, die samen met Deventer
Sociaal vragen heeft gesteld.
Gemeenten en inspectie vinden dat onderwijs
niet thuishoort op een zorgboerderij, omdat dit geen schoolse setting is.
Daarom kunnen leerlingen na de herfstvakantie niet meer naar De Grote Brander.
‘Terwijl ze daar opbloeien', zegt Sipman. 'Een kernwaarde van het liberalisme
is dat iedereen zoveel mogelijk mee moet kunnen doen. Ieder mens, met of zonder
beperkingen, heeft unieke talenten. De kunst is die op te sporen en tot
ontwikkeling te laten brengen. Dat leek op De Grote Brander nou juist goed te lukken
voor deze kinderen.’
Sipman begrijpt dat er haken en ogen aan
zitten: ‘Het is iets nieuws, het past niet binnen de bestaande patronen en ja,
dan kan het soms schuren. Maar nu wordt het kind met het badwater weggegooid.
Breng dan liever in kaart waar de knelpunten zitten en praat met elkaar over
hoe we die zoveel mogelijk kunnen wegnemen. Want één ding weten we zeker: voor
deze groep is een terugkeer naar de schoolbanken echt een stap terug, daar gaan
ze het gewoon niet redden. Dan wordt het schooluitval. Deze kinderen passen niet
in een schoolse setting.’
Ze roept het college op een actieve rol te
spelen: ‘De negen leerlingen die nog geen vrijstelling van de leerplicht hebben
krijgen die als het aan de gemeente ligt nu wel. Maar daarmee verdwijnt ook de
financiering voor het onderwijs voor deze kinderen. Ieder kind in Nederland
heeft in beginsel recht op onderwijs. Een vrijstelling van de leerplicht doet
hier niks aan af, maar haalt alleen de
drang en dwang weg. Het gaat erom dat ze een plek krijgen waar ze zich kunnen ontplooien.’
Alleen maar strik vasthouden aan regels is geen
oplossing, vindt Sipman: ‘Binnen de regels en de budgetten is ruimte voor
creatief omgaan met de samenwerking tussen zorg en onderwijs, daar moeten we op
aansturen. In het belang van de kinderen. En daar is enige haast bij.’