PlusOV regelt voor negen gemeenten het doelgroepenvervoer (leerlingen, dagbesteding en wmo) en het vraagafhankelijk vervoer (regiotaxi). Op papier zou dit voor elke gemeente een mooie besparing opleveren. In de praktijk is PlusOV een stuk duurder gebleken dan de oude situatie. Maar vooral in de dienstverlening schoot PlusOV ernstig tekort. 'Zaak is dat de gemeenten er snel uitkomen', zegt Rosenkamp, 'want aan de afwikkeling met PlusOV zijn ook nog eens kosten verbonden. Het is daarnaast belangrijk dat PlusOV tot volgend jaar zomer blijft streven naar goed vervoer.'
Hoe nu verder?
Voor de VVD is het glashelder, laat de markt zijn werk doen. 'Aan de oude vorm van aanbesteding schortte niet zo veel', zegt Rosenkamp. 'Bij de vervoerders zit de know-how hoe je het beste en op meest efficiënte wijze ritten kunt plannen. Bovendien ben je als gemeente zelf weer in control. Je maakt afspraken en als die niet worden nagekomen zeg je de samenwerking op. We hebben met PlusOV kunnen zien tot welke desastreuze gevolgen het kan leiden als je geen zeggenschap meer hebt op kwaliteit en het beter denkt te weten dan de markt.'