Vogels Vogeleiland kunnen blijven

Er was flink wat druk vanuit de raad voor nodig, maar het college heeft alsnog geld gevonden om de vogels op het Vogeleiland te laten blijven. 'Tijdelijk, maar dat is beter dan niets’, zegt VVD-raadslid Roderic Rosenkamp, die een meerderheid in de raad aan zijn kant vond.

Rosenkamp noemde het eerder onbestaanbaar dat de vogels van het Vogeleiland zouden verdwijnen: 'Vooral als je ziet om welke bedragen het gaat. De raad vergooit in één vergadering miljoenen aan een nieuw filmtheater, voor de zoveelste keer, maar een paar duizend euro per jaar erbij voor deze parel, waar heel Deventer van geniet, was duwen en trekken.'

De stichting die het Vogeleiland beheert kan met het geld veertien maanden de vogels houden. 'Dat geeft in ieder geval wat lucht', zegt Rosenkamp. 'De tijd kan worden gebruikt om een duurzame oplossing te zoeken. Als je ziet hoeveel steun er is, maak ik me daarover niet echt zorgen. Het was daarvoor wel nodig dat we nu niet eerst de boel lieten ploffen. Dan zou het Vogeleiland volgend jaar weer helemaal opnieuw moeten beginnen.'