Hocus pocus met reserves en tekorten

Als raad buigen we ons binnenkort over de eerste kwartaalrapportage van dit jaar, in gewonemensentaal: het huishoudboekje van de gemeente. Doordat het college op onnavolgbare wijze schuift met bedragen en posten ontbreekt een gedegen overzicht, stelt VVD-gemeenteraadslid Rogier Zuijdam.

‘De raad moet binnenkort beslissen over vele miljoenen, die het college de komende jaren wil uitgeven’, zegt Zuijdam. ‘Dat kunnen we alleen als we precies weten om hoeveel geld het gaat, waar het vandaan komt en waar het aan besteed gaat worden. Maar dat krijgen we pas te horen in de voorjaarsnota. Het is alsof één van mijn dochters zegt: ik heb geld nodig, je hebt vast nog wel ergens een potje, dus geef het me nu maar, dan vertel ik je over een maand of twee wel wat ik er mee ga doen.’

Zuijdam verbaast zich er ook over, dat het college klaarblijkelijk een flinke hoeveelheid geld opzij heeft gezet: ‘Vorige maand was er voor het Vogeleiland zogenaamd geen geld. Pas na protesten vanuit de stad en druk door de raad kon er met hangen en wurgen een paar duizend euro worden vrijgespeeld. Maar dat was een grote uitzondering en eenmalig, want zoals we vorig jaar bij de behandeling van de najaarsbegroting  te horen kregen is het geld op. Behalve als het om De Viking gaat natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal. Het college zwaait nu met een toverstaf en ineens zijn er miljoenen om allerlei tekorten dekken. Sterker nog: er blijft genoeg over voor nieuw beleid, als we de wethouder mogen geloven. We zijn uiteraard blij dat onnodige reserves niet meer aangehouden worden, zodat we die goed kunnen besteden. Maar het uitschrijven van een blanco cheque en dan maar afwachten of die goed wordt besteed gaat ons veel te ver.’