Sloopplan Sluiskwartier kost binnenstad parkeerplekken

Nu parkeren op het Grote Kerkhof  binnenkort verleden tijd is, heeft de raad de noodzaak uitgesproken voor compenserende maatregelen. ‘Want als we de binnenstad en alle voorzieningen daar levensvatbaar willen houden, dan moeten bezoekers ergens terecht kunnen met hun auto. Nu blijkt uit de deze week gepresenteerde plannen, dat we in het Sluiskwartier twintig plaatsen achteruitboeren. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Daarmee valt de bodem onder het project weg.’

Sloopplan Sluiskwartier levert dus helemaal geen tussentijdelijke parkeeroplossing voor binnenstad-Zuid en het autovrij maken van het Grote Kerkhof, maar kost juist 20 plekken. Het aantal plaatsen zakt na sloop van de Ten Zijthof-panden en herinrichting van het Sluishof van 161 naar 141. Dit komt voornamelijk door het wegvallen van de 24 parkeerplekken langs het Pothoofd, die bij de herinrichting komen te vervallen ten bate van de inritten van de nieuwe parking. Op dit moment staan er 80 auto’s, betaald en particulier op en rond het Sluishof en nog eens 57 tussen het ten Zijthof-complex en de Wilhelminabruggarage. Samen met het Pothoofd goed voor 161 plekken.

Het Sluiskwartier is een onderdeel van het plan Coenen Asselbergs, een totaalpakket aan plannen voor de binnenstad, dat vooral tot doel had de impasse die was ontstaan rond het nieuwe stadskantoor te doorbreken. De Raad heeft deze indertijd integraal overgenomen zonder de mogelijkheid selectief te winkelen. Vervolgens is het gebied een rol gaan spelen als compensatieplekken voor het stadskantoor. Volgens de VVD is de Raad te snel een fuik ingezwommen en gaat nu een sloop uitvoeren die de facto niets oplevert dan langdurig blijvende schade aan het stadsgezicht.

We gaan nu buitensporig veel geld uitgeven,  aan een verweesd plan, waar nu, op de valreep, vlak voor de start nog eens een miljoen aan wordt toegevoegd.

We hebben het geld nog niet uitgegeven, afgezien van wat ambtelijke kosten, we kunnen nu dus nog terug.

De geldelijke bijdrage van de provincie kunnen we gewoon inzetten op verbetering van het Pothoofd en op de aansluiting met de Zandpoort.

Uit de inspraak rond het Sluiskwartier blijkt daarbij dat er helemaal geen vraag is naar plekken in het Sluiskwartier.  Het dek van de Wilhelminabruggarage (waarvan de vergunning ondertussen is verlengd naar 2023) staat vrijwel permanent leeg.

Maar dat er juist behoefte is een herkenbare, strategisch gelegen, bezoekersparkeerplaats dicht bij de ontwikkelingen van stadskantoor, bibliotheek en Viking, het gebied waar we zo graag een flinke impuls aan willen geven. We roepen dan ook in een motie op om de direct aan de parkeerring gelegen Nieuwe markt, conform de oproep van de binnenstadspartijen MKB en VCOD, geschikt te maken voor uitsluitend bezoekers-parkeren.

In 2014 gaf de Raad het college de opdracht de Noordenbergpoort-garage op te waarderen naar een nieuw en aantrekkelijk parkeerbronpunt aan de noordkant van de binnenstad. De garage zou de naam Nieuwstraat-garage krijgen. Om dit mogelijk te maken kreeg het college een forse zak met geld mee, vooral om daarmee andere partijen, met name de provincie, over te halen om bij te dragen.

Als nu slechts wordt overgegaan tot een noodherstel dan kunnen de te investeren middelen niet meer worden ingezet om cofinanciering mee aan te trekken. De opwaardering waar de Raad vorig jaar nog voor gekozen heeft wordt daarmee onhaalbaar.

Door nu extra financiële ruimte te bieden, die vrij kan komen door het stoppen met de sloop en de gebiedsontwikkeling sluiskwartier, dan kan het college met een ambitieuzer programma het gesprek aangaan met potentiele partners.

We roepen het college nogmaals op om uitvoer te  geven aan het raadsbesluit meerjaren-plan-parkeren  uit 2014.  En met een ambitieus versterkingsplan voor de noordkant van de binnenstad het gesprek met het nieuwe provinciebestuur aan te gaan.

Als het college daar hun contacten aanspreken, dan zullen wij dat natuurlijk ook doen.