Het smartphoneschandaal blijft groeien (+ update)

Begin mei werd Deventer opgeschrikt door het bericht dat de gemeente 1300 smartphones ongebruikt in de kast heeft liggen. De VVD stelde direct vragen over deze verspilling van gemeenschapsgeld. Uit de antwoorden van burgemeester en wethouders blijkt dat het erger is dan de gemeente deed voorkomen.

Uit de antwoorden blijkt allereerst, dat het geklungel met de telefoons de gemeente en dus de belastingbetaler zeker een halve ton gaat kosten, zegt VVD-fractielid Roderic Rosenkamp: ‘De gemeente probeerde er eerder nog een draai aan te geven: geen centje pijn, de telefoons zouden ergens in de toekomst toch gewoon gebruikt worden. De waarheid is dat er over vier jaar gewoon weer nieuwe worden gekocht. Bij de telefoons die nu in de kast liggen blijft dus een kwart van de duur betaalde levensduur ongebruikt. En daarmee houdt het niet op. In de antwoorden staat ook dat nu de oude telefoons nog steeds gebruikt worden, er in 2014 en 2015 ruim een ton euro meer moet worden betaald aan telefoontarieven. Dat maakt een totaal van anderhalve ton weggegooid geld. Maar daarmee zijn we er nog niet. Door de problemen kost het project meer tijd van gemeenteambtenaren en van  wat dan heet “inhuur externe expertise”. De teller loopt dus nog.’

Het meest griezelige in de antwoorden vindt Rosenkamp de mentaliteit die er uit spreekt: ‘Het college ziet het als een onvermijdelijk natuurverschijnsel en lijkt er trots op het weg te kunnen werken in de begroting, maar dat kan natuurlijk niet. Er zijn mensen verantwoordelijk, er verdwijnt geld. De VVD wil dat dit soort praktijken met wortel en tak worden uitgeroeid. We gaan het dan ook niet bij deze vragen en antwoorden laten.’

UPDATE: Deventer landelijk in het nieuws.