Een duurzaam Deventer zonder windmolens en zonneweides

De Rijksoverheid heeft iedere gemeente opgedragen mee te werken aan de energietransitie. Plannen voor Deventer – meer windmolens, een buitengebied vol zonneweides – stuiten nu al op veel weerstand. De VVD wil het anders doen.

Duurzaamheid is volgens de VVD ook duurzaam omgaan met de natuur en met al het moois dat Deventer biedt. ‘Daar zet je niet zomaar torenhoge windmolens neer die het uitzicht bederven. Of eindeloze velden vol zonnepanelen, die ieder leven eronder smoren en het landschap duurzaam verpesten’, zegt VVD-gemeenteraadslid Harm Korendijk.

Het energieplan van het college, met tientallen nieuwe windmolens en honderden hectares aan zonnepanelen, is volgens Korendijk volstrekt onrealistisch: ‘We moeten af van het idee dat zonnepanelen en windmolens de toekomst zijn. Zeker met de huidige stand van de techniek. Echte duurzaamheid vraagt om slimmere plannen.’

De VVD zet daarom vol in op innovatie, besparingen en zonnepanelen op daken van huizen en bedrijven. ‘Wat we vooral niet willen’, zegt Korendijk, ‘is in paniek raken, en beslissingen nemen waar we nog jaren spijt van hebben.’

De rol van de gemeente is wat de VVD betreft ook bescheiden: ‘Wel ruimte voor initiatieven uit de markt, geen opdringerige gemeente die mensen gaat vertellen wat ze wel en niet mogen. Wel concrete zaken voor elkaar krijgen, niet alleen maar doembeelden schetsen en papieren plannen maken. We willen ons niet voor de komende jaren of zelfs decennia vastleggen op technieken die morgen al achterhaald kunnen zijn. We kiezen er liever voor om elke twee jaar het energieplan tegen het licht te houden. Met twee vragen: wat is de stand van de techniek, en wat gaan we in Deventer de komende twee jaar doen?’

Lees hieronder het energieplan van de VVD.als pdf.