Geef cultuur de ruimte – in De Hip

Terwijl veel officiële culturele instellingen met moeite het hoofd boven water houden, ontwikkelt De Hip aan de Brink zich tot de ultieme hotspot in Deventer. Laat dat vooral zo blijven, betoogt VVD-gemeenteraadslid Roderic Rosenkamp.

‘Andere culturele organisaties houden met veel moeite het hoofd boven water’, zegt Rosenkamp, ‘De Hip laat al jaren zien hoe kunst, cultuur, entertainment en horeca zich laten mengen tot broedplaats, trefpunt en trekpleister. En dat zonder structurele subsidie. Sterker nog: De Hip betaalt voor het gebouw een marktconforme huur aan de gemeente. Die met dat geld weer kansloze projecten als De Viking in de benen kan houden.’

‘Het was dan ook even schrikken, toen we in de krant moesten lezen dat het huurcontract van De Hip wordt opgezegd en het gebouw op de markt komt. Wij vinden ook dat vastgoedverhuur in principe niet tot de kerntaken van de gemeente behoort, maar in dit geval pleiten we vanwege het unieke karakter van De Hip voor een uitzondering. Dat hoeft niet per se een voortzetting van de huidige situatie te zijn. Het gaat ons er vooral om dat de gemeente en De Hip samen tot een voor Deventer bevredigende oplossing komen.’