Markt naar Grote Kerkhof, weer een probleem opgelost

De heropening van terrassen op de Brink stuit op tegenstand van marktkooplui. Verhuis daarom de markt tijdelijk naar het Grote Kerkhof, betoogt VVD-gemeenteraadslid Rogier Zuijdam.

Door de maatregelen tegen corona hebben de terrassen meer ruimte nodig, waardoor er geen plaats meer is voor de vrijdag- en zaterdagmarkt. Beide partijen staan lijnrecht tegenover elkaar, maar dat is volgens Zuijdam totaal niet nodig: ‘Verhuis die markten naar het Grote Kerkhof, dat is ook hartje stad en staat toch maar leeg. Het oudheidkundig bodemonderzoek loopt daardoor vertraging op, maar de resten liggen er al eeuwen, een paar maanden meer maakt dan ook niet meer uit.’

Tijdelijke verhuizingen van markten zijn ook helemaal niet bijzonder, zegt Zuijdam: ‘Tijdens de zomerkermis bijvoorbeeld worden sinds jaar en dag de markten gehouden op de Beestenmarkt. Als we allemaal een beetje inschikken hoeft het dus helemaal geen probleem te zijn. En wie weet bevalt het zo goed, dat de marktkooplui voortaan altijd naar het Grote Kerkhof willen. Hebben we daar een winwin-situatie.’