Alerte reactie gemeente op problemen door corona

De gemeente Deventer heeft een steunpakket van maximaal drie miljoen in het leven geroepen, dat wordt gebruikt om maatschappelijke organisaties door de coronacrisis heen te helpen. ‘Heel goed’, zegt VVD-fractievoorzitter Daaf Ledeboer.

‘De situatie is zo bijzonder’, zegt Ledeboer, ‘dat je ook als gemeentelijke overheid moet improviseren. Er liggen geen kant en klare blauwdrukken in de kast. Dus als je berichten binnenkrijgt dat tal van organisaties kopje onder dreigen te gaan, dan onderneem je actie. Vooral die doortastendheid is precies wat we nu nodig hebben.’

‘We kennen wethouder Grijsen als iemand die stevig de hand op de gemeenteknip houdt. Dat zij nu zonder mitsen en maren, terwijl bovendien nog zeer onzeker is hoe dit verder zal gaan, ruimhartig geld vrijmaakt past precies bij de veerkracht en saamhorigheid die zij in de samenleving waarneemt. De gemeente kan daar uiteraard niet bij achterblijven, dat heeft zij heel goed gezien.’