Wees ruimhartiger met ontheffingen voor cultuur

Het Burgerweeshuis en De Hip hebben in de afgelopen maanden laten zien dat ze veilig bezoekers kunnen ontvangen. Toch moeten ze dicht. Onbegrijpelijk, zegt VVD-gemeenteraadslid Bas Donkers.

‘In de Veiligheidsregio IJsselland mogen tien zalen open voor publiek, en dat is natuurlijk goed nieuws. In Deventer kunnen de Schouwburg en Mimik iedere bezoeker goed gebruiken. Het is ook belangrijk voor het in leven houden van een sector die van wezenlijk belang is voor de stad. Alleen doet het besluit willekeur vermoeden. Want waarom zij wel, maar het Burgerweeshuis en De Hip niet?’

‘Die keuze is des te vreemder, omdat zowel De Hip als het Burgerweeshuis de afgelopen maanden hebben laten zien dat ze heel goed in staat zijn meer dan dertig bezoekers veilig te ontvangen. Het Burgerweeshuis ging pionieren met de tuinconcerten en de Hip organiseerde succesvolle avonden op Kasteel de Haere. Door hun inzet en creativiteit zorgden zij ervoor dat ondanks de Covid19 crisis toch mensen konden genieten van muziek en amusement. Ze hebben bovendien allebei het lef gehad om alternatieve locaties geschikt te maken.’

‘Dat ze nu toch dicht moeten wordt nog vreemder als we buiten de regio kijken. Dan zien we overal poppodia die wel open mogen, van Tilburg tot Amsterdam en van Utrecht tot Groningen, Amersfoort, Venlo en Den Haag. Dat vraagt op zijn minst om enige uitleg van burgemeester en wethouders, nu we die van de Veiligheidsregio niet krijgen. We hebben daarom formeel vragen gesteld, over wat de gemeente gedaan heeft en nog kan doen.’