Wees waakzaam voor cyberaanvallen

De gemeente Hof van Twente is het laatste slachtoffer in een reeks cyberaanvallen die Nederland heeft getroffen. Waakzaamheid is daarom geboden, zegt VVD-raadslid Eva Sipman.

‘Want de gevolgen zijn niet misselijk’, zegt Sipman. ‘Je bent je data kwijt, kunt je systemen vaak niet meer gebruiken en moet losgeld betalen om weer verder te kunnen. Terwijl enige oplettendheid veel leed kan voorkomen.’

Sipman wil nu weten hoe waakzaam de gemeente Deventer is: ‘Bij cyberveiligheid zijn veel factoren aan de orde. Gegevens moeten beschikbaar zijn voor diegene die bevoegd zijn ermee te werken, je moet er zeker van zijn dat de gegevens kloppen en als inwoner moet je erop kunnen vertrouwen dat jouw persoonsgegevens bij de gemeente veilig zijn. Het functioneren van het gemeentelijke apparaat is in het geding, maar het kan ook dat gevoelige informatie over inwoners op straat komen te liggen. Het is dus in ieders belang dat we de zaken op orde hebben. En met de toenemende rol die digitaal in de wereld speelt groeit ook dat belang.’

‘Daarbij speelt mee dat de techniek zich razendsnel ontwikkelt. Je zult dus voortdurend op moeten blijven letten, want ook de cybercrimineel slaapt niet. Daarbij komt ook dat een belangrijk element in informatiebeveiliging de menselijke factor is. We moeten er ons met zijn allen continu bewust van blijven dat we zorgvuldig met data omgaan. Er is nooit een moment om tevreden achterover te leunen. Sterker nog: juist als je denkt dat jij je zaakjes op orde hebt maak je jezelf kwetsbaar. Cyberveiligheid betekent dan ook allereerst een vinger aan de cyberpols.’