Geen nieuwe windmolens

Terwijl ook elders in het land de energietransitie krakend en piepend tot stilstand komt, zet de VVD in Deventer een streep door plannen voor nieuwe windmolens.

Recent onderzoek toont aan dat windmolens nog slechter voor de gezondheid zijn dan we al dachten’, zegt VVD-raadslid Harm Korendijk. ‘Het RIVM spreekt van ‘"significante negatieve effecten." Ze zijn schadelijk voor de natuur. Zeldzame vogelsoorten vliegen zich dood. Het landschap gaat eraan. De Raad van State heeft niet voor niets de normen voor de bouw van nieuwe windmolens fors naar boven bijgesteld. Dat maakt de collegeplannen om Deventer vol te zetten met windmolens en zonnepanelen nog onrealistischer.’

Samen met Deventer Belang heeft de VVD daarom voorgesteld de plannen naar de prullenbak te verwijzen: ‘Het blijft bij de twee windmolens die er nu staan, en we gaan serieus kijken wat we met de zon kunnen, waarbij we niet meer uitgaan van luchtfietserij en wensdenken. Duurzaamheid is belangrijk, maar niet ten koste van alles.’

Beeld: Wingchi Poon, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0, via Wikimedia Commons