Minister Wiersma bezoekt Arkelstein

Op maandag 6 maart bezocht onderwijsminister Dennis Wiersma (VVD) praktijkschool Arkelstein in Deventer. ‘Kinderen verdienen het beste onderwijs dat goed aansluit op de banen van de toekomst’, zegt Wiersma, ‘daarvoor is het nodig dat het onderwijs en ondernemers elkaar weten te vinden. Zo leren kinderen de juiste dingen en kunnen we het praktijkonderwijs in Nederland nog beter maken.’

Wiersma ging in gesprek met leerlingen en docenten, over zaken waar zij tegenaan lopen op school en in het dagelijks leven. Ook schoof sportbedrijf Deventrade aan, een van de Deventer ondernemers die nauw samenwerkt met Arkelstein. Fractievoorzitter Bas Donkers: ‘De leerlingen in het praktijkonderwijs hebben enorm veel te bieden. Dit lijkt niet altijd de eenvoudigste doelgroep om mee te werken, maar onbekend maakt onbemind. Ik ben daarom supertrots op  Deventrade, dat al jarenlang stageplekken biedt aan de leerlingen van Arkelstein.’

Tijdens de levendige gesprekken met leerlingen ging de minister onder andere in op het mobieltjesverbod dat mogelijk wordt ingevoerd in het onderwijs. Donkers: ‘Op het eerste moment lijkt zo’n verbod alleen maar goed. Totdat je hoort wat de leerlingen bezighoudt. Deze generatie is opgegroeid in een digitale wereld, waarin alle kennis en contacten letterlijk onder handbereik zijn. Dat er ook momenten zijn waarop het wellicht handig is om het even zonder mobieltje te doen, begrepen veel leerlingen ook. Daar hebben ze goede afspraken over gemaakt.’