Fietsenrekken zijn sta-in-de-weg

De VVD deelt de verbazing van omwonenden en ondernemers over de proef met mobiele fietsenrekken aan de Nieuwe Markt. Met deze zogenaamde fietsvlonders wordt geprobeerd een oplossing te vinden voor het fietsparkeerprobleem rondom Filmtheater Mimik. De rekken zijn deels op de weg geplaatst, waardoor onveilige situaties ontstaan voor voetgangers, fietsers en automobilisten.

‘Het lijkt wel alsof er een vloek rust op alles wat met Mimik te maken heeft’, meent VVD-raadslid Eva Sipman, ‘de miljoenenoverschrijdingen, het gedoe over het verleggen van het fietspad en nu dit weer. Je zou verwachten dat de gemeente extra zorgvuldig is, waar het deze locatie betreft. Afgaande op de signalen van bewoners en ondernemers, lijkt dat wederom niet goed te zijn gebeurd.’

De VVD-fractie heeft inmiddels schriftelijke vragen ingediend over de proef. Sipman: ‘Prima, dat de gemeente kijkt naar oplossingen. Dat er plompverloren midden op een smalle en drukke straat een fietsenrek wordt geplaatst, is vragen om problemen. Ik wil graag weten of er voldoende is stilgestaan bij de impact op de verkeersveiligheid. En ik wil weten hoe belanghebbenden vooraf zijn geïnformeerd en betrokken worden bij de evaluatie van de proef.’