Aanpak zwerfaval binnenstad faalt

Bezoekers van onze Deventer binnenstad die van hun afval – van leeg blikje tot snoepwikkel – af willen, komen bedrogen uit. In het centrum is slechts een handvol afvalbakken te vinden. Het zal de verbazing niet wekken dat deze in de regel uitpuilen en afval op straat belandt. Nu de aanpak van het zwerfafval zo zichtbaar faalt, eist de VVD-fractie snel actie.

‘De aanname was dat minder prullenbakken tot minder afval leiden’, licht VVD-raadslid Eva Sipman toe, ‘op papier zal dat vast een uitstekend idee hebben geleken, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Loop een rondje door de stad en je ziet: veel rotzooi op straat en overvolle afvalbakken. Eerder heeft wethouder Elferink al toegezegd dat we een rapport kunnen verwachten over de situatie. Tot op heden hebben we daar niets meer over gehoord. Daarom zijn schriftelijke vragen ingediend. Voor de VVD is het helder dat het huidige beleid faalt. Bewoners, bezoekers en ondernemers klagen steen en been. Dat moet anders.’

‘De discussie over zwerfafval is nu actueler dan ooit’, vult fractiegenoot Rogier Zuijdam aan, ‘met de komst van een McDonald’s kun je er donder op zeggen dat er meer afval bijkomt. Dus zijn extra prullenbakken meer dan welkom. Naar verluidt is de eigenaar van McDonald’s bereid om de kosten voor het plaatsen en legen van deze containers te dragen. Ik viel daarom zo wat van mijn stoel toen ik hoorde dat het College niet van plan is om daar opvolging aan te geven. Deventer verdient een mooie, schone binnenstad en daarbij past een afvalbeleid dat wél werkt.’