IJsselsprong noodzakelijk voor Deventer

Gemeente Deventer heeft de ambitie om 11.000 woningen te bouwen. Een reusachtige opgave waar de gemeenteraad binnenkort keuzes in maakt. Want waar in Deventer moet er worden gebouwd? En welk type woningen past daar? De fractie van de VVD bouwen in de bestaande stad en een sprong over de IJssel de meest gewenste oplossing.

VVD-raadslid Wendy Schol licht toe: ‘Voor het jaar 2028 moet er een plek gevonden worden voor bijna 5.000 woningen. Eerder is al besloten om woningen te bouwen in de dorpen. Maar de ruimte in Deventer is schaars en we willen zuinig zijn op ons groen en agrarische grond. Nieuwe ruim opgezette woonwijken zoals De Vijfhoek en Steenbrugge zijn niet meer in te passen. Voorzieningen zijn verder weg, dus nieuwe wijken in het buitengebied lokken daarnaast veel meer autogebruik en verkeer uit. Ook dat vinden wij niet wenselijk.’

VVD Deventer ziet daarom compacter bouwen op loop- en fietsafstand van de binnenstad als beste oplossing. ‘Ook de ruimte rondom het centrum lijkt beperkt, tenzij we de sprong over de IJssel maken. In de stadslanden ten noorden van De Worp is die ruimte er wel. We zien daar graag een compacte mix van verschillende woningtypen, die beter aansluiten op wensen en trends. Denk aan duurzame huizen en appartementen voor starters, ouderen en één- of tweepersoonshuishoudens. Een diverse wijk voor mensen met een stadse oriëntatie: wonen, werken en recreëren rondom het centrum. Ons eigen Havenkwartier en bijvoorbeeld het Java-eiland in Amsterdam zijn daar mooie voorbeelden van.’

‘De IJsselsprong is ons inziens een noodzakelijke stap’, zegt Schol, ‘Deventer moet nu in gesprek gaan met het Rijk en de provincie over de uitbreiding over de IJssel. We roepen het College daarom op om een start te maken met de planvorming, zodat we de vaart erin houden en Deventer de boot niet mist.’