Blokkeren nieuwe zonneparken zet Deventer voor het blok

De provincie Overijssel blokkeert de komst van nieuwe zonneparken. De fractie van de VVD Deventer volgt deze ontwikkeling met argusogen. Want hiermee lijkt de komst van windturbines in Deventer onvermijdelijk.

‘Wij zijn zeker geen uitgesproken voorstander van grootschalige zonneparken op land’, meent VVD-raadslid Wendy Schol, ‘die ruimte hebben we nodig voor woningbouw, voorzieningen, wegen en fietspaden. Uitgangspunt is dat zonnepanelen op daken worden aangelegd. Maar we hebben daar als gemeente zelf over te besluiten, daar gaat Provinciale Staten nu klakkeloos aan voorbij.’

Nog kwalijker vindt Schol dat met het blokkeren van zonneparken op land de komst van windmolens onvermijdelijk wordt. ‘In de Regionale Energie Strategie (RES) staat beschreven hoeveel duurzame energie West-Overijssel wil opwekken. Dat gaat om een combinatie van wind- en zonne-energie. Door steun van de coalitie heeft Deventer een veel te hoge ambitie vastgesteld. Nu de provincie besluit dat zonneparken niet meer mogen kan die ambitie alleen met de bouw van extra windturbines worden bereikt. Voor de VVD is dat onacceptabel’.

‘We willen van het College weten wat zij vinden van dit besluit van de provincie’, vult Schol aan, ‘het is de tweede keer dat de provincie ingrijpende besluiten neemt en eigenlijk op de stoel van het gemeentebestuur gaat zitten. Ook wil ik weten wat de gevolgen zijn voor onze energieambities. Wat gaat het College doen om te voorkomen dat we straks extra windturbines moeten plaatsen? Want we weten één ding zeker: draagvlak daarvoor ontbreekt.’