Minister Helder bezoekt Deventer sportclubs

MINISTER HELDER BEZOEKT DEVENTER SPORTCLUBS

Conny Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport, bezocht afgelopen zaterdag Koninklijke UD en de Deventer Hockey Vereniging (DHV). De bewindsvrouw van de VVD ging met de verenigingen in gesprek over de kansen en uitdagingen. ‘Sportverenigingen zijn het sociaal weefsel van ons land’, vindt Helder.

In het kader van de campagne voor de aanstaande verkiezingen legde Helder een bezoek af aan UD en DHV. Bijzonder is dat de twee verenigingen één terrein delen op de Vijfhoek. ‘Hockey en voetbal zijn twee verschillende bloedgroepen, maar we staan samen voor dezelfde uitdagingen’, zegt Pieter van Andel, bestuurslid van DHV.

Na een rondleiding over het terrein ging de minister in gesprek over deze uitdagingen. Ook Salland Zorg, het Deventer Sportbedrijf en leden van de VVD sloten aan bij dit gesprek. Eén van die uitdagingen is het enthousiasmeren van kinderen en jongeren voor teamsport. Een ander is het werven en behouden van betrokken vrijwilligers. ‘We lopen over van ambities, tegelijkertijd is ieders tijd schaars. Daar lopen we tegenaan. We moeten nog meer proberen om onze krachten te bundelen’, merkt Joost Rutgers, voorzitter van voetbalclub Koninklijke UD op.

‘Je hoort er bij de verkiezingen weinig over, maar vitale verenigingen zijn het sociale weefsel van Nederland’, zegt Conny Helder. Om vitaal te blijven, is het zaak dat sportverenigingen openstaan voor samenwerking en nieuwe functies. Zoals het beter benutten van de infrastructuur van verenigingen of het bieden van voorlichting aan ouderen over valpreventie. ‘Het is mooi om te zien hoe groot de bereidheid van deze twee sportverenigingen is om nog intensiever samen te werken’, besluit Helder haar bezoek.