Raadsbrede steun voor openhouden onderdoorgang station

De complete gemeenteraad heeft zich in brieven aan NS en het college hard gemaakt voor het openhouden van de looproute door het station. NS wil die met poortjes afsluiten en heeft daar onlangs een vergunning voor aangevraagd. Niet doen, zegt VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster, die zich al eerder tegen afsluiting uitsprak.

Wuijster stoort zich al enige tijd aan de opstelling van NS: ‘In oktober vorig jaar liet die weten dat het niet de vraag is of de poortjes er komen, maar hoe. Naar bezwaren werd niet geluisterd, een gesprek was niet mogelijk. Dat was tekenend voor de opstelling van NS, maar voor ons als raad onacceptabel. Uiteindelijk kregen we de toezegging dat NS opener zou zijn over de plannen, en dat de poortjes pas geplaatst zouden worden als er een oplossing voor de passanten zou zijn.’

In januari werd duidelijk, dat van alle mooie voornemens weinig terecht kwam: ‘Nadat we daar als raad zelf om hadden gevraagd kregen we wat summiere en vage informatie. Met onze wensen was niets gedaan. Niet verstandig van NS, want in de raad nam de irritatie toe, vooral toen in plaats van beloofd onderzoek naar het aantal passanten ineens een vergunning werd aangevraagd. We worden genegeerd, NS wil de plannen doordrukken, maar is daar niet open over.’

Ook Wuijster stoort zich aan de opstelling van NS: ‘Het lijkt erop dat ze ons over één kam scheren met plaatsen in het westen, waar problemen op en rond de stations zijn. Die hebben wij in veel mindere mate. Poortjes lossen een probleem op dat er eigenlijk niet is, maar levert wel nieuwe problemen op. Als het om veiligheid gaat zijn er betere oplossingen, bijvoorbeeld meer personeel en toezicht. Maar daar wil NS niet eens over praten. Zelfs een andere opstelling van poortjes is niet bespreekbaar.’

Wat Wuijster betreft is het college nu aan zet: ‘We hebben een aantal vragen gesteld, met name over de procedure rond de vergunningsaanvraag. Ook willen we dat het college zich hard maakt voor het openhouden van de doorgang.’