College maakt jeugd het kind van de rekening

Met het huidige college en portefeuillehouder Hartogh Heys op jeugd slaat Deventer een nieuwe weg in. Werd er eerder nog gekozen voor een duidelijk lange termijnbeleid inzake jeugd, nu is die het kind van de rekening.

De raad krijgt met de regelmaat van de klok bezuinigingsvoorstellen voorgelegd. 'Op zich niet raar in deze tijd', vindt VVD-raadslid Hunger. 'Maar een groot aantal van deze voorstellen raakt met name kinderen. Zo kregen we al bezuinigingen op peuterspelen, het speelgoedmuseum, de combinatiefunctionaris, het vakantiekamp voor kinderen en nu ook nog de bezuiniging op speeltuinverenigingen voorgelegd. Het stapelt zich maar op, en komt telkens weer bij dezelfde groep terecht'

'Ik maak me zorgen over de trend die gaande is binnen Deventer. Er is jaren hard aan het dossier jeugd gewerkt. Het lijkt nu of het college er voor kiest het kind met het badwater weg te gooien. Het is kapitaalvernietiging en goedkoop korte termijndenken, waarvan de jeugd de dupe wordt. Dat baart mij ernstig zorgen', aldus Hunger. 'Ik zou het college willen oproepen bij bezuinigingen de mens centraal te stellen en vooral ook naar de langere termijn te kijken. De jeugd heeft de toekomst, dat zouden ze eens moeten snappen.'