College wil niets doen tegen verloedering leefomgeving, VVD pleit voor aanpakken problemen

De VVD heeft het keer op keer gezegd: als je regels stelt, moeten die ook gehandhaafd worden. Het college is er doof voor. Veel inwoners ergeren zich intussen groen en geel door het gebrek aan toezicht op zwerfafval en hondenpoep.

Het stellen van prioriteiten in toezicht en handhaving is een bevoegdheid van het college. De gemeenteraad kan geld vrijmaken, maar niet bepalen waar dat aan wordt besteed. Na lang aandringen van veel fracties werd het handhavingsprogramma voor 2015 toch door de raad besproken.

Hieruit blijkt dat de gemeente alleen prioriteit geeft aan zeer urgente en gevaarlijke situaties. Mooie woorden van de burgermeester en twee wethouders konden niet verhullen, dat er nauwelijks tijd wordt vrijgemaakt voor juist die onderwerpen die bij de inwoners van Deventer leven. Dit in tegenstelling tot de wens van het overgrote deel van de raad.

De VVD heeft herhaaldelijk aangedrongen op een grotere capaciteit en een beter prioriteitstelling. We hebben daarvoor concrete voorstellen gedaan, bijvoorbeeld het afschaffen van rituele rapportages die niets bijdragen aan een oplossing. We zijn en blijven constructief werken aan een betere aanpak om de verloedering van onze leefomgeving te stoppen. Zwerfafval en hondenpoep horen daarin niet thuis.