Ruimhartige reiskostenvergoeding voor leerlingen Arkelstein

De afgelopen week kwam in het nieuws dat de reiskostenvergoeding voor leerlingen van het praktijkonderwijs vaak uitblijft. VVD Deventer maakt zich zorgen of deze situatie zich ook voordoet op Arkelstein, de school voor praktijkonderwijs in onze gemeente.

Fractievoorzitter Bas Donkers: ‘De leerlingen van Arkelstein lopen stage bij een groot aantal bedrijven en organisaties in en om Deventer. Het zijn de handen en hoofden die we nu en in de toekomst heel hard nodig hebben. Helaas blijkt dat er geen sluitende afspraken zijn om de reiskosten van de stagiairs te vergoeden. De leerlingen komen bijvoorbeeld niet in aanmerking voor een OV-kaart. Bovendien blijkt dat ongeveer de helft van de leerlingen van Arkelstein opgroeit in armoede. Dan kunnen de reiskosten om naar en van je stage te komen een aardige belemmering vormen.’

Donkers heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan het College. ‘We willen op de eerste plaats weten of en in welke mate deze situatie voorkomt op Arkelstein’, licht Donkers toe, ‘het is evident dat we drempels en blokkades wegnemen die de toekomst van deze vaak kwetsbare jongeren in de weg staan. We roepen het College daarom op om ruimhartig en creatief om te gaan met het vergoeden van de reiskosten voor de statgiairs van Arkelstein.’