Geen Forensisch Psychiatrische Kliniek op Brinkgreven

De komst van de geplande Forensisch Psychiatrische Kliniek (FPK) op het Brinkgreventerrein is van de baan. VVD Deventer is al langere tijd tegenstander van een FPK op deze locatie. De fractie is daarom blij dat een meerderheid van de gemeenteraad zich aansluit bij onze bezwaren. Raadslid Rogier Zuijdam legt uit waarom.

‘Er zijn voor ons twee goede redenen om geen FPK op Brinkgreven te willen hebben’, zegt Zuijdam, ‘we maken ons met de inwoners van Schalkhaar ernstig zorgen over de leefbaarheid in het dorp. Daarnaast past een zwaarbeveiligde instelling met een hekwerk van 5 meter hoog niet in de parkachtige setting op Brinkgreven. Met de noodzakelijke wijziging van het bestemmingsplan gaat onze fractie daarom niet akkoord. Daarover zijn we vanaf dag één helder over geweest.’

‘We hebben ons standpunt niet lichtzinnig ingenomen. Want een FPK is een veilige omgeving waar mensen met psychiatrische stoornissen die ernstig grensoverschrijdend gedrag vertonen, behandeld en geholpen worden. Iedereen verdient een tweede kans. Tegelijkertijd luistert het heel nauw of en waar in onze gemeente plek is voor een dergelijke kliniek.  Want een FPK kan gepaard gaan met de nodige overlast en veiligheidsrisico’s’, weet Zuijdam.

‘We zijn blij dat een meerderheid van de raad de bezwaren van de omwonenden en de VVD-fractie deelt, waarmee de komst van de FPK van de baan is’, zegt Zuijdam, ‘op diverse momenten hebben omwonenden, de mensen uit Schalkhaar voorop, hun stem laten horen. Je ziet dat dit effect heeft en dat de politiek geleerd heeft te luisteren naar onze inwoners, chapeau! De zorgen van de Schalkhaarders zijn overigens terecht. Op 5.000 inwoners telt het dorp inmiddels 1.000 asielzoekers en patiënten op Brinkgreven. Dat trekt een gigantische wissel op het dorp. De grens is bereikt. Goed dat dat wordt erkend.’