Gemeente laat haar postbezorgers in de steek

Begin dit jaar was iedereen blij, toen dertig mensen via Sallcon een baan kregen bij Cycloonpost. De gemeente heeft het bedrijf onlangs de bezorging van de gemeentelijke post gegund, maar niet bedongen dat de dertig ook bij het bedrijf in dienst kunnen blijven. Onbegrijpelijk, vindt VVD-fractievoorzitter Marco Swart, die het college vragen heeft gesteld.

© VVD Deventer

‘Europese regels zouden verhinderen dat we in de aanbestedingsvoorwaarden meenemen dat werknemers gewoon aan het werk kunnen blijven. Dat is onzin. Als het maar op een eerlijke en begrijpelijke manier gebeurt kan het best. Nu lijkt het alsof huishoudboekjesdenken de doorslag heeft gegeven. Maar als je kijkt naar alle inspanningen die de gemeente ook financieel doet om mensen uit de uitkering en aan het werk te houden, is het zelfs de vraag of er in dat huishoudboekje een voordeel overblijft. Verliezen deze mensen hun baan, dan is dat niet alleen dertig keer een persoonlijk drama, het kost de gemeente ook geld. Zo belanden we van de regen in de drup.’

De VVD heeft het college een aantal vragen gesteld over deze kwestie:

Als bedrijven activiteiten van elkaar overnemen, is bij wet vastgelegd dat betrokken werknemers hun baan kunnen houden. Bij aanbestedingen in het openbaar vervoer zijn regels afgesproken die hetzelfde doel hebben. Welke voorwaarden heeft het college bij deze aanbesteding gesteld om de banen van de hiervoor genoemde mensen veilig te stellen en wat wordt daar nu verder concreet aan gedaan?

Ook als de aanbesteding louter financieel wordt bekeken, is het duidelijk dat de gemeente er belang bij heeft dat zij hun baan niet verliezen. Uitkeringen en reïntegratie kosten de gemeente uiteindelijk ook geld.  Kan het college met een onderbouwde berekening onze zorg wegnemen dat de gunning van de postbezorging de gemeente per saldo geld gaat kosten?

De VVD hecht eraan dat alle werkgevers in Deventer zich samen inzetten om iedereen aan werk te helpen. Deze gunning lijkt ons niet erg stimulerend voor plaatselijke werkgevers om hun nek uit te steken. Ziet het college in de gang van zaken nog lessen voor toekomstige aanbestedingen?