Snijden in gemeentelijke overhead + UPDATE

De gemeente Deventer doet erg veel nuttige dingen, die helpen onze stad en het omliggende platteland leefbaar en welvarend te houden. De organisatie heeft echter wel last van een organisatorisch waterhoofd.

‘Teveel directeuren, teveel beleidsambtenaren, teveel externen.’ VVD-gemeenteraadslid Lars Wuijster ziet daar mogelijkheden om geld te besparen: ‘We zien dat op van alles en nog wat wordt bezuinigd, om de begroting rond te krijgen. Het gaat dan vaak om dingen die mensen direct raken. Onderhoud in de wijk en dienstverlening bijvoorbeeld. We zouden liever wat kritischer kijken naar de organisatie zelf. De overhead is erg groot, zonder dat we daar veel aan hebben. Veel van de functies waar nu veel geld heengaat zijn door technologische vooruitgang in de toekomst overbodig.’

Wuijster pleit voor concrete maatregelen: ‘De overhead kan en moet naar 26% van de gemeentelijke begroting. Maar daar hoeft het niet bij te blijven. Uit onderzoek blijkt, dat verlaging in de toekomst naar 6% mogelijk is. Dan praat je over miljoenen, waar iedereen straks in Deventer direct van profiteert.’

UPDATE: Raad steunt VVD, overhead gemeente van 31% naar 26%, besparing 2.500.000 euro per jaar.