Duurzaam én betaalbaar wonen in Deventer

Op 20 maart debatteerde de gemeenteraad over de energievisie. Daarin staat beschreven hoe de Gemeente Deventer invulling gaat geven aan de doelstellingen uit het landelijke klimaatakkoord. Een amendement van VVD Deventer om oog te houden voor de betaalbaarheid van woningen kon rekenen op een grote meerderheid.

‘Het is verleidelijk om heel ambitieus te zijn waar het gaat om duurzaamheid, zegt VVD-fractielid Wendy Schol, ‘maar het gevaar daarvan is dat ambities te hoog gegrepen zijn en daarmee onuitvoerbaar en onbetaalbaar worden. Wij hebben daarom voorgesteld om de harde eis om altijd energieneutrale gebouwen op te leveren af te zwakken.’

‘De grootste milieuwinst is te behalen door bestaande woningen te verduurzamen’, licht Schol toe, ‘helemaal energieneutraal renoveren, zoals de visie beschreef, is technisch een enorme uitdaging, kost heel veel tijd en geld. Bovendien willen we dat wonen in Deventer betaalbaar blijft. Daarom ben ik blij dat het voorstel dat we samen met de ChristenUnie indienden, kon rekenen op brede steun van de raad. Realisme brengt ons ook op dit onderwerp verder dan louter wensdenken.’