Deventer is grip op windmolens kwijt

Onlangs zijn plannen aangekondigd voor de bouw van vier windturbines langs de A1. Daarbovenop eist de provincie de aanleg van nog drie extra molens in Deventer. Een eis waaraan het College van Deventer graag gehoor geeft. Ondertussen stijgen de zorgen van bewoners en dalen de woningen in waarde.

VVD-raadslid Wendy Schol is zeer teleurgesteld in de gang van zaken. Schol: ‘We weten dat er weinig draagvlak is voor windturbines van deze schaal. De impact op natuur en landschap is enorm en het effect op gezondheid ongewis. Niet voor niets wordt er daarom gewerkt aan regels voor de minimumafstand tussen huizen en windmolens. Eerder deze maand drongen artsen aan op strengere regels, omdat de gezondheidsrisico’s aanzienlijk zijn.’

‘Ik neem het de initiatiefnemers kwalijk dat er niet op die afstandsnorm is gewacht’, vervolgt Schol, ‘wederom wordt er onder bewoners enorm veel onrust gezaaid door hen plannen voor te houden die straks misschien niet eens uitvoerbaar zijn. Je kunt je voorstellen wat het betekent voor de waarde van je woning, zolang er geen besluit genomen is. Daarnaast hebben we uit den treure met elkaar hebben besproken hoe belangrijk het is om bewoners goed te informeren over plannen en hun mogelijke rol daarin. Dat het vertrouwen van inwoners wederom is geschaad, is betreurenswaardig.’

De VVD heeft op het thema duurzaamheid weinig geloof in het College. Schol: ‘De Provincie maakt op dit dossier blijkbaar uit hoe wij onze energieambities in Deventer invullen. Eerst ontneemt de provincie ons de kans om zonneparken aan te leggen. En nu krijgen we plots vier megamolens door de keel geduwd. Ik had van het gemeentebestuur van Deventer verwacht dat zij daadkrachtig korte metten zou maken met de bemoeienis vanuit Zwolle.’

‘Je merkt dat de Gemeente de regie over het winddossier kwijt is’, merkt Schol op, ‘een wethouder die niet weet of de nieuwe molens nu 200 of toch 280 meter hoog worden is tot daaraan toe. Maar een College dat zich zo laat afbluffen door de Provincie. Zich drie extra windmolens in de schoenen laat schuiven en daarmee ook nog tevreden lijkt, is een gotspe. Als je weet dat het draagvlak zo gering is, is dat eigenlijk niet uit te leggen aan je inwoners. We eisen daarom uitleg van het College.’