Vaccinatiegraad Deventer moet omhoog

Overal in Nederland daalt de vaccinatiegraad. Omdat er minder kinderen gevaccineerd worden, zijn er uitbraken van ziektes als kinkhoest en mazelen. Kinderen en andere kwetsbaren kunnen daar ernstig ziek van worden of zelfs komen te overlijden. Ook VVD Deventer wil dat maatregelen genomen worden om de vaccinatiegraad te verhogen.

‘Uit de meest recente cijfers van het RIVM blijkt dat in Deventer de vaccinatiegraad verder daalt’, zegt raadslid Wendy Schol, ‘inmiddels zijn we voor veel infectieziekten onder de kritische grens van 95% gezakt. Voor de even belangrijke herhaalvaccinaties voor kinderen vanaf 5 jaar blijkt 1 op de 10 kinderen die niet te krijgen. Het is abnormaal dat Deventer kinderen worden blootgesteld aan gevaarlijke ziekten, terwijl vaccinaties voor iedereen gratis beschikbaar zijn.’

Schol vroeg aanvullende informatie op over de vaccinatiegraad in de gemeente Deventer. ‘Willen we dit probleem aanpakken, dan moeten we natuurlijk weten wat de oorzaken zijn’, licht Schol toe, ‘uit landelijke cijfers weten we dat er doelgroepen zijn waar de vaccinatiegraad laag is, zoals vluchtelingen, arbeidsmigranten en onder aanhangers van bepaalde religieuze stromingen. Ook is een deel van de mensen gevoelig voor influencers die met allerhande kwakzalvertheorieën verwarring en misinformatie zaaien.’

‘Ik denk dat een belangrijk deel van de oplossing ligt in het nog beter informeren en voorlichten van onze inwoners’, meent Schol, ‘daarom ben ik blij met de toezegging van het College om samen met de GGD een campagne op te zetten. Ook staat het College positief tegenover het voorstel van de landelijke VVD om van vaccinatie een voorwaarde te maken voor toegang tot kinderopvang. We mogen geen middel onbenut laten om ervoor te zorgen dat ernstige ziektes geen kans krijgen.’