VVD komt in actie tegen spoorplannen staatssecretaris Mansveld

Tot ontsteltenis van de VVD heeft staatssecretaris Mansveld (PvdA) besloten dat goederentreinen richting Duitsland over bestaand spoor gaan, dus door Deventer. Ook wordt in de stad kopgemaakt. Het resultaat: ernstige aantasting van leefbaarheid en veiligheid. Als de staatssecretaris haar zin krijgt, denderen straks vele goederentreinen per uur dwars door Deventer en Bathmen. De VVD komt in actie.

‘Het is ronduit zorgelijk dat de staatssecretaris ook na 2020 de goederentreinen in Deventer wil laten kopmaken’, zegt VVD-gemeenteraadslid Daaf Ledeboer. ‘Daarmee regeert ze over haar politieke graf heen. Een toename van het aantal goederentreinen, met alle gevolgen van dien voor 15.000 inwoners van Deventer en Bathmen, hangt als een beulszwaard boven de gemeente. We zullen met onze partijgenoten in andere gemeenten langs het spoor, de provinciale en de landelijke VVD aandringen op een andere oplossing. We roepen onze collega’s van landelijk georganiseerde partijen uit de raad op om hetzelfde te doen.’

Als schot voor de boeg heeft Ledeboer burgemeester en wethouders gevraagd, wat zij gaan doen om de overlast van wijken en kernen nabij het spoor zoveel mogelijk te beperken: ‘Er komt een beslissend Kamerdebat aan, dit is moment om in actie te komen. We willen in geen gevallen dat de Kamer aannames voor de situatie na 2020 accepteert van de staatssecretaris. We vinden het ook belangrijk dat op het spoor in Deventer nulmetingen uitgevoerd, zodat we straks de ontwikkelingen goed in de gaten kunnen houden.’