Geen transparantie, maar achterkamertjespolitiek

De coalitie van Partij van de Arbeid, Gemeentebelang, D66 en CDA heeft het al weken over transparantie. Bij de beëdiging woensdagavond kwam de aap uit de mouw: het openbare bestuursakkoord is een lege huls, de echte afspraken zijn in de achterkamertjes gemaakt en blijven geheim. Een slechte zaak, vindt de VVD-fractie.

Onder aanvoering van de VVD maakte de voltallige oppositie gehakt van het ongeïnspireerde bestuursakkoord. De coalitie neemt daarin nergens duidelijk stelling, gaat keuzes uit de weg en stort de gemeente in de financiële ellende. Dat begon al met de kwart ton die Gemeentebelang heeft uitgegeven aan een compleet overbodige scan van de gemeentelijke financiën. Daaruit bleek wat iedereen al wist: het huishoudboekje is geheel op orde. Waarom dan toch zoveel gemeenschapsgeld over de balk werd gesmeten kon Gemeentebelang noch één van de andere coalitiepartijen uitleggen.

D66 worstelde zichtbaar met de vraag wat ‘bestuurlijke vernieuwing’ en ‘een nieuwe vorm van politiek bedrijven’, waar het bestuursakkoord prat op gaat, nu concreet inhouden. Ronduit gênant werd het toen bleek dat de coalitie wel degelijk onderling afspraken heeft gemaakt die niet in het zogenaamd transparante bestuursakkoord zijn opgenomen. Naar de inhoud daarvan mag Deventer raden.

De fractie van de VVD heeft geen vertrouwen in het bestuursakkoord. Daarom stemden de VVD-raadsleden tegen de benoeming van de voorgestelde wethouders.