College verdwijnt in een wolk van loze woorden

Het leek zo mooi te worden, een nieuwe college van burgemeester en wethouders dat echt zou luisteren naar de samenleving. Bouwstenen mochten we aandragen, voor een nieuw bestuursakkoord. Het resultaat is een wolk van nietszeggende woorden.

We kregen een brief van de formateur. Nadat we hartelijk waren bedankt voor de ‘input’, want in Deventer spreekt nog steeds niet iedereen Nederlands, en wat loze woorden over vernieuwing gaapte een grote leegte, waarin niets terug te vinden was van de geleverde ‘input’.

‘U zult begrijpen dat vanwege politieke tegenstellingen tussen de verschillende raadsfracties het niet mogelijk is om al uw suggesties in het bestuurakkoord over te nemen’, schrijft ze, vrij vertaald: als u op zoek bent naar uw ‘input’, de prullenbak staat daarginds.

Waarna een mistige wolk van woorden volgt over ‘een meer integrale, wendbare en efficiënte organisatie’. Die krijgt het meteen flink voor de kiezen, want ‘bestuurlijk als ambtelijk ligt er de uitdaging de juiste positie te vinden in de netwerksamenleving. Daartoe gaan we gezamenlijk een ontwikkeltraject in waar ook de gemeenteraad deel van uitmaakt.’ Gevolgd door managementkreten als ‘loslaten tenzij’, ‘de basis is van ons, de plus van u’, ‘samen slim en creatief’ en ‘van eerste naar andere overheid’.

‘Op basis van de gekozen visie krijgt de organisatie vervolgens de opdracht om, met het college, hier effectief en efficiënt bij aan te sluiten.’

Wie weet wat dat betekent voor de ‘positie’ en hoe het in de praktijk van de ‘netwerksamenleving’ gaat uitpakken mag het ons komen uitleggen. Wie hoopte op al was het maar één concreet punt wordt het bos ingestuurd met een lange reeks vaagheden en open deuren.

Dat belooft weinig goeds voor de komende raadsperiode. Juist nu er heel veel op de gemeente afkomt, juist nu heldere keuzes moeten worden gemaakt en knopen worden doorgehakt, juist nu kiest het nieuwe college voor niets doen. Juist nu er overal behoefte is aan duidelijkheid, juist nu er daden worden verwacht kiest het nieuwe college voor woorden. Heel veel woorden, die de leegte van het bestuursakkoord moeten verbergen. De komende vier jaar zitten we opgescheept met een ‘andere’ overheid, wat dat ook mag inhouden, waar Deventer juist behoefte heeft aan een slagvaardige overheid, die duidelijke keuzes maakt en zich niet verschuilt achter nietszeggendheid.

Dit nieuwe college is een gemiste kans.