Brief voor de formateur

De formateur heeft alle partijen in de gemeenteraad opgeroepen om met ideeën te komen voor de coalitieonderhandelingen. Van deze mogelijkheid maken wij graag gebruik. Daarom hebben wij onderstaande brief verstuurd naar de formateur.

Geachte mevrouw Holkenborg, best Lidy,

De VVD staat altijd klaar om bij te dragen aan een beter Deventer. Wij doen dat vanuit een bredere visie, die staat in ons bijgaande verkiezingsprogramma. Het is duidelijk dat wij geen partij zullen worden bij het bestuursakkoord dat u helpt voorbereiden. Daarom blijft voor ons die bredere visie op Deventer maatgevend voor onze opstelling.

Vanuit de samenleving zijn veel ideeën aangedragen. Duidelijk is dat deze soms ook met elkaar in strijd zijn. Naast ruimte voor dialoog en overtuigen is het soms nodig om knopen door te hakken en een richting aan te geven. Geïnspireerd door zowel onze eigen uitgangspunten als de aangedragen ideeën willen we u graag verder de volgende bouwstenen aanreiken.

Veertien Voorstellen voor Deventer

1. In 2015 hoort de zorg voor ouderen, mensen met een beperking, kinderen en mensen zonder werk centraal te staan. Schuif daarom nu geen financiële problemen door. Als we nu duidelijke financiële keuzes maken, gaat dat lukken: het huiswerk is op orde.
2. Het is belangrijk dat de gemeenteraad voor de zomer helderheid geeft aan de organisaties waar we mee samenwerken. Bij bezuinigingen moet vrijwilligerswerk worden ontzien. Organisaties die met beroepskrachten werken, moeten voor 1 juli uitsluitsel hebben om netjes met hun medewerkers om te kunnen gaan.
3. Breng de kosten van overhead bij de gemeente omlaag. Recente verkenningen geven goede aanwijzingen om uitvoering te ontzien en managementlagen te verminderen.
4. Beperk de inhuur van externen door hiervoor scherpere criteria te stellen en in de loop van het jaar te rapporteren hoe hieraan de hand wordt gehouden.
5. Verminder toegerekende kosten aan producten in de gemeentebegroting. Soms is dit een bezuiniging, soms maakt dit lasten voor burgers lager: beide zijn wenselijk.
6. De woonlasten in Deventer kunnen omlaag dankzij lagere kosten voor het verwerken van afval en het niet verhogen van de ozb.
7. De tijd van verdienen aan grondzaken is voorbij. Daarom moet er ook de komende vier jaar binnen de begroting jaarlijks minstens 250.000 euro extra worden vrijgemaakt voor lasten van investeringen. Als goed wordt gezocht naar cofinanciering kan er zo voor 20 miljoen aan oplossingen voor zaken als onderwijshuisvesting (Borgele, vmbo) en infrastructuur worden gevonden.
8. Investeer in kindercentra zodat kinderen al behoorlijk Nederlands spreken als ze op de basisschool komen en andere problemen tijdig in beeld komen.
9. Blijf samen met Olst-Wijhe en Raalte alles op alles zetten om snel glasvezel in het buitengebied aan te leggen.
10. Sta bezoekersparkeren op het Grote Kerkhof toe, totdat de Nieuwstraatgarage goed is opgeknapt.
11. Ontwikkel in samenspraak met betrokken ondernemers een voorstel om de tarieven in parkeergarages 's avonds te verlagen.
12. Dring de overlast van hondenpoep, zwerfafval en graffiti weer terug, door als noodzakelijk sluitstuk ook handhaving en toezicht weer op een geloofwaardig peil te brengen.
13. Houdt de binnenstad en andere winkelgebieden schoon en veilig door met ondernemers en politie slimme afspraken over cameratoezicht te maken. Door nieuwe regels en technieken hoeft dit niet zo duur te zijn.
14. Ga in overleg met de initiatiefnemers na of deelnemen in windmolens in gebieden met meer wind geen duurzamer oplossing biedt, zodat plaatsing in Deventer achterwege kan blijven.

Namens de VVD Deventer,

Marco P. Swart