Waarom zo lang wachten op onderbouwing hoogte afvalstoffenheffing?

Ruim twee jaar geleden vroeg de gemeenteraad aan het college om inzicht in de opbouw van de kosten van de afvalstoffenheffing. Nu is er eindelijk antwoord, maar dat komt volgens VVD-raadslid Carmen Hunger rijkelijk laat: ‘Het college is over enkele dagen demissionair en kan dus niet meer ter verantwoording worden geroepen.’

Hunger was vooral benieuwd naar de kostenopbouw, omdat het iedere inwoner van de gemeente Deventer aangaat: ‘Dat vraag om een zeer afgewogen en vooral transparante aanpak, zodat wij als raad er ook een oordeel over kunnen vormen. Dat hebben we al die tijd niet gekund, terwijl het wel tot onze verantwoordelijkheden behoort. Voor mij is dat zeer onbevredigend. Het is nog maar de vraag of de belastingbetaler daardoor niet de klos is.’

Hunger heeft nog een aantal gedetailleerde vragen in petto. Het antwoord daarop zal worden gegeven door het volgende college: ‘Wij houden als VVD in ieder geval de vinger aan de pols. Het gaat om soms hoge bedragen, de belastingbetaler heeft er recht op precies te weten waar hij die voor betaalt.’