Ruim baan voor jongeren!

‘Ik heb voor de politiek gekozen, om ervoor te zorgen dat niet ouderen van 50+ over jongeren gaan, maar de jongeren zelf.’ Met deze quote begon Harm Korendijk, de jongste kandidaat en nummer 10 op de VVD-lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen, donderdag het jongerendebat in het Burgerweeshuis.

In een bomvolle zaal werden vier stellingen voorgelegd, bedacht door de scholieren van het Vlier. Ze gingen over verschillende zaken die jongeren aangaan. Korendijk praatte mee over de stellingen: alcohol onder de 18 verbieden is onzinnig, en stemrecht moet naar 16 jaar.

Met beide stellingen is de VVD het oneens. De VVD is namelijk van mening dat jongeren voor hun eigen gezondheid beter later kunnen beginnen met drinken. Deze mening werd, zoals verwacht, niet door iedereen met applaus ontvangen. Desalniettemin vonden ook genoeg jongeren het goed dat de alcoholleeftijd verhoogd is.

Over het stemrecht was de zaal een stuk minder verdeeld. De jongeren zelf waren het er namelijk over eens dat zij nog geen afgewogen beslissing konden nemen. ‘De meeste jongeren, op een enkele uitzondering na, hebben geen idee op wat voor een partij zij moeten stemmen. Wij zijn daar absoluut nog niet mee bezig’, merkte een scholiere op.

Na afloop van het debat kreeg DJ en VVD-kandidaat Roderic Rosenkamp het café flink los.