Plan GroenLinks voor officiële Turkse raad 'onbegrijpelijk'; VVD wil geen tweedeling in de samenleving

Op zondag 2 maart nam VVD-lijsttrekker Marco Swart deel aan het diversiteitsdebat. Thema’s als jeugdwerkeloosheid, schooluitval, discriminatie en taalonderwijs passeerden de revue. Swart was wederom helder in zijn principes: 'Integreren begint met het leren van de Nederlandse taal. Wie het Nederlands onvoldoende machtig is, plukt daarvan de wrange vruchten als het aankomt op opleiding en kansen op werk.'

De VVD heeft de afgelopen vier jaar werk gemaakt van het wegwerken van taalachterstanden, door vroege- en voorschoolse educatie (3+ groepen) een forse impuls te geven.

In een goed gevulde zaal van Speeltuinvereniging De Driehoek reageerden de partijen op stellingen en vragen uit het publiek. Hoewel diversiteit het thema was, bestond dat uit Turkse en Nederlandse Deventenaren. Over de overige 78 nationaliteiten in Deventer werd nagenoeg niet gepraat. Zo werd de zaal onder andere ingelicht over een platform voor zorg aan Turkse ouderen. Dat was Marco Swart een doorn in het oog: 'Zorg is zorg, voor alle Deventenaren, ongeacht afkomst. De VVD weigert mee te doen aan doelgroepenbeleid. Dat is in de eerste plaats discriminerend naar alle overige bevolkingsgroepen en ten tweede wekt het segregatie in de hand.'

Opvallend was dat GroenLinks zich liet kennen als een warm pleitbezorger voor een officiële Turkse adviesraad. VVD-kandidaat Roderic Rosenkamp: 'Onbegrijpelijk dat GroenLinks dit wil. Moeten Turkse Deventenaren anders behandeld worden dan Chinese, Bosnische, Molukse of Ierse? Voor een partij als de VVD, die streeft naar gelijke behandeling en kansen voor elk individu, is dat een onnavolgbaar dom uitgangspunt. Het mag duidelijk zijn: voor een echt eerlijk en gelijkwaardig beleid moet de kiezer bij de VVD zijn.’