Diftar-folder in het Turks ‘te zot voor woorden

‘Te zot voor woorden.’ Zo noemt VVD-gemeenteraadslid Carmen Hunger de folder die de gemeente liet maken om Deventenaren van Turkse afkomst in hun moedertaal in te lichten over Diftar. Ze is ook geschrokken van het grote aantal zwaar getroffen huishoudens.

Hunger reageert op een artikel in de lokale pers, waaruit blijkt dat maar liefst 770 adressen geconfronteerd zijn met wat heet een substantiële naheffing. ‘Kunnen wij concluderen dat het hier een systeemfout betreft in de Diftarsystematiek? Zo niet, hoe verklaart het college dan deze specifieke problematiek? Hoeveel adressen in met name sociale huurwoningen komen door deze naheffing financieel in de problemen? En wat is substantieel? Maakt het college dat uit?’

Volgens het artikel zou Diftar ook in een folder in het Turks worden uitgelegd: ‘Dat is natuurlijk te gek voor woorden. In Deventer spreken we Nederlands met elkaar. Ik vraag me ook af waarom Turkse Deventenaren een aparte Diftar-folder zouden moeten krijgen. Zitten de substantiële naheffingen alleen daar? Als dat niet zo is zouden alle nationaliteiten een folder in hun moedertaal moeten krijgen, anders zijn we aan het discrimineren en dat wijst de VVD categorisch af.’