Geen woud van oplaadpalen in de stad

De VVD heeft zich tegen een plan van GroenLinks gekeerd om de stad vol te zetten met oplaadpalen voor elektrische auto’s. Gemeenteraadslid Daaf Ledeboer voelt er niets voor om kostbare ruimte op te offeren aan ‘een hobby van de happy few. Mensen met een elektrische auto wonen in huizen met een eigen carport, laten die hun eigen oplaadpunt aanleggen, op eigen terrein’.

Ledeboer heeft op zich niets tegen elektrisch rijden: ‘Wie een elektrische auto wil kopen moet dat vooral doen. Je krijgt er nog subsidie voor ook. Het moet alleen niet zo zijn dat de gemeente overal maar oplaadpalen neer gaat zetten, op plekken waar je ook zou kunnen parkeren. Juist aan parkeerplaatsen hebben we behoefte. Laat de happy few die graag elektrisch rijdt zelf maar voor een oplossing zorgen.’

Het liberale raadslid ziet nog meer praktische bezwaren: ‘Je hebt ik weet niet hoeveel verschillende stekkers voor die auto’s, daar moet je ook weer rekening mee gaan houden. De techniek schrijdt bovendien voort, straks hebben we de halve stad vol staan met achterhaalde oplaadpalen. Als we op waterstof gaan rijden moet dan zeker ook nog de andere helft volgezet worden met tankinstallaties, en houden we helemaal geen parkeerruimte meer over.’