Opnieuw vragen over goederenvervoer per spoor + UPDATE

De provincies Gelderland en Overijssel zijn met een alternatief gekomen voor uitbreiding van goederenvervoer over bestaand oostelijk spoor. PvdA-staatssecretaris Mansveld wil niet luisteren. De VVD stelt vragen.

Al geruime tijd zijn er in onze gemeente protesten gaande tegen de mogelijk komst van extra goederentreinen over bestaand spoor. Op 17 november besloot de staatssecretaris dat ze een besluit over extra goederenvervoer door Oost-Nederland wil uitstellen tot juni 2014. Op 22 november kwam het bericht dat de provincies Gelderland en Overijssel, samen met het havenbedrijf Rotterdam, een onderzoek willen doen naar de aanleg van een nieuwe noordelijke spooraansluiting op de Betuweroute.

Een alternatief over nieuw spoor in plaats van bestaand dus. Het havenbedrijf vindt dat de voorgestelde spooraanpassingen, onder andere in Deventer en Bathmen, teveel overlast veroorzaken en te duur zijn. De provincie Overijssel geeft aan dat ze dit onderzoek van harte steunt en dat ze kansen zien voor de werkgelegenheid. Dus niet alleen de lasten maar ook enige lusten.

Dit gegeven komt bekend voor want, in haar reactie op de milieueffectrapportage gaf de commissie voor de MER al in februari 2012 aan dat actualisatie van de studie naar de Noordtak van de Betuweroute onderzocht moest worden.

De staatssecretaris heeft de mensen in Deventer en Bathmen lang in spanning laten zitten, maar zei op 25 november dat ze dit onderzoek niet wil uitvoeren. Volgens haar is het proces over het goederenvervoer door Oost-Nederland al zover gevorderd, dat het niet meer mogelijk is om een nieuwe optie in te voegen.

Over deze gang van zaken heeft de VVD de volgende vragen:

Hoe beoordeelt het college, gelet op de eerdere stellingname over het goederenvervoer door oost Nederland, het alternatief van de provincies en het havenbedrijf?

Staatsecretaris Mansveld geeft als reden voor het uitstel op een beslissing aan, dat er meer ruimte moet zijn voor inspraak van politieke partijen en omwonenden. Hoe interpreteert het college de snelle afwijzing van de staatssecretaris van het alternatief, in het licht van het voorgenomen uitstel?

Hoe gaat het college, gelet op deze nieuwe ontwikkelingen, het belang van Deventer en Bathmen bepleiten?

UPDATE: PROVINCIE OVERIJSSEL GAAT NOORDTAK BETUWELIJN ONDERZOEKEN

PvdA-Staatssecretaris Mansveld heeft laten weten geen heil te zien in onderzoek naar de mogelijkheden voor het aanleggen van een Noordtak van de Betuwelijn. Die zou het goederenvervoer over oostelijk spoor aanmerkelijk terug kunnen dringen, en daarmee ook de overlast die aanwonenden ondervinden. VVD-Gedeputeerde Ineke Bakker laat een aangekondigd onderzoek nu toch uitvoeren.

Het initiatief voor het onderzoek kwam van de provincies Overijssel en Gelderland, en het Havenbedrijf Rotterdam. Nog voor er een begin mee kon worden gemaakt verwees de staatssecretaris het al naar de prullenbak. Bakker zei tegen RTV Oost dat ze het onderzoek desondanks wil laten uitvoeren: ‘Misschien kunnen we haar overtuigen met de resultaten.’